Se fuld version : Svineproducenterne er uansvarlige, udtaler NNF
Lars Byberg
19-02-09, 13:41
Nærings- og Nydelsesmiddel Forbundets NNF (http://www.nnf.dk/nyheder/Pages/FødevareforbundetsHovedbestyrelseudtalerskarpkriti kafsvineproducenterne.aspx) kritiserer i skarpe vendinger svineproducenternes uansvarlige eksport af svin til udlandet: ”Ikke blot svarer eksporten af svin til 3000 danske arbejdspladser om året. Den betyder også, at svinene bliver slagtet af underbetalte kolonnearbejdere, der arbejder under dybt kritisable forhold”.
Samtidig led svineproducenterne, i flg. Danske Svineproducenters formand Torben Poulsen, samlet set et tab på 4,5 milliarder kroner i 2008, mens antallet af svin i Danmark faldt med 7,4 % (Danish Meat Associations)
Er det svineproducenternes ansvar at holde danske slagteriarbejdere i gang?
Frank Madsen
27-02-09, 09:51
Egentlig mener jeg, at udtalelsen fra NNF er for lav til overhovedet at ofre opmærksomhed. Alligevel har jeg følgende kommentarer. Der er et gammelt ordsprog som lyder: ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”.
Jeg må gøre opmærksom på, at det er det, der er ved at ske med dansk svineproduktion. Svineproducenter har i mange år været loyale over for vores andelsslagteri til trods for at vi i flere år har fået den laveste afregning i Europa.
Der kan være mange grunde til at Danish Crown (DC) ikke har været i stand til at betale en bedre pris til landmanden. Én af grundene er at slagteriarbejderne i stræben efter egen vinding fuldstændig har glemt, hvor pengene skal komme fra. Vi kan konstatere, at en slagteriarbejder på et svineslagteri organiseret i NNF i gennemsnit har fået 241,52 kr. i timeløn. En tilsvarende slagteriarbejder på et fjerkræslagteri organiseret i 3F har fået i gennemsnit 179,47 kr. i timeløn (Dansk Arbejdsgiverforenings statistik, inkl. alle omkostninger). Altså over 30 % mere til svineslagteriarbejderen, hvilket ubestridt er den højeste aflønning for slagteriarbejdere i Europa.
Vi har også igennem tiden konstateret adskillige strejker fra svineslagteriarbejdernes side, hvor svineproducenter er holdt som gidsler. Svineproducenten har i den forbindelse betalt omkostninger i form af alt for mange grise i besætningerne. Lader og maskinhuse har været omdannet til interimistiske svinestalde med omkostninger til arbejdsindsats, foder og dyrevelfærd. Yder mere har det være med til at øge omkostningerne for at få grisene slagtet efterfølgende.
Ud fra ovennævnte har det været svært for mig at finde morale fra NNF´s side. Det ville være klædeligt om man fra NNF´s side, var indstillet på at få tingene til at fungere i lighed med SAS og andre aktører i samme klemte situation som dansk svineproduktion. Vi savner i den grad ansvarlighed.
Frank Madsen